DEVELOPMENT OF BUDDHIST LEADERSHIP ACCORDING TO SAPPURISDHAMMA 7 OF SCHOOL ADMINISTRATORS IN SCHOOLS UNDER THE OFFICE OF ELEMENTARY EDUCATION SERVICE AREA 2

Main Article Content

Apiwat Chaisen

Abstract

The purposes of this research were 1) to study the Buddhist leadership by principles on the Sappurisa-dhamma of administrators in schools under office of elementary educational service area 2 2) to compare the leadership by the Buddhist sevenfold Sappurisa-dhamma of schools administrators. in schools under office of elementary educational service area 2, classified by gender, educational, academic standing, school sizes and province. The sample consisted of 291 government teacher form schools in schools under office of elementary educational service area 2 in 2022. The rating scale questionnaire, frequency, percentage, means, standard deviation, t-test, F-test. If found significant difference in statistical will test by multiple comparison according to Scheffe’ Method. The results of the study were as follows: 1.The Buddhist leadership by principles on the Sappurisa-dhamma of administrators in schools under office of elementary educational service area 19.was found to be overall and each aspect at a level. 2.The comparison of government teacher’s opinion with different genders, educational, academic standing, school and province, on the Buddhist leadership by principles on the Sappurisa-dhamma of administrators in schools under office of elementary educational service area 19. Overview of issues and issues were found on no difference in statistically significant level at .05. the government teacher’s opinion with different school sizes on Overview of issues and issues were found on difference in statistically significant level at .01.

Article Details

How to Cite
Chaisen อ. (2023). DEVELOPMENT OF BUDDHIST LEADERSHIP ACCORDING TO SAPPURISDHAMMA 7 OF SCHOOL ADMINISTRATORS IN SCHOOLS UNDER THE OFFICE OF ELEMENTARY EDUCATION SERVICE AREA 2. Integrated Social Science Journal, 3(8), 61-76. https://www.ojs.mbuslc.ac.th/index.php/issj/article/view/216
Section
Research Article

References

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). (2546). ภาวะผู้นำ : ความสำคัญต่อการพัฒนาคนพัฒนาประเทศ. กรุงเทพฯ: ธรรมสภา

ณัชชา คุ้มเงิน. (2564). ภาวะผู้นำเชิงพุทธของผู้บริหารกับประสิทธิผลของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครปฐม เขต 1. วิทยานิพนธ์ ศษ.ม. (การบริหารการศึกษา). กรุงเทพมหานคร: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร

ชวภาพัณณ์ อนัญสถิตพัฒน์. (2560). ภาวะผู้นำเชิงพุทธของผู้บริหารโรงเรียนมัธยมศึกษาจังหวัดฉะเชิงเทรา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 6. วิทยานิพนธ์ กศ.ม. (การบริหารการศึกษา). ชลบุรี: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยบูรพา

พระปลัดอภิสิทธิ์ ธีรปญฺโญ (เล็กภิญโญ). (2561). การศึกษาภาวะผู้นำของผู้บริหารและบุคลากรทางการศึกษาตามหลักสัปปุริสธรรม 7 ในโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา ในจังหวัดขอนแก่น. สารนิพนธ์ พธ.ม. (การบริหารจัดการคณะสงฆ์). พระนครศรีอยุธยา: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

พระราชวุธ ปญฺญาวชิโร (เพชรไพร). (2563). การบริหารสถานศึกษาในยุคดิจิทัล ตามหลักสัปปุริสธรรม 7 โรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดขอนแก่น. วิทยานิพนธ์ พธ.ม. (พุทธบริหารการศึกษา). พระนครศรีอยุธยา: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย

จักรชัย แก้วพิภพ. (2561). ภาวะผู้นำเชิงพุทธตามหลักสัปปุรสธรรมของผู้บริหารสถานศึกษาในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 19. วิทยานิพนธ์ ศษ.ม. (การบริหารการศึกษา). นครปฐม: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย

พระสุวรรณ สุวณฺโณ (วงศ์ดาลา). (2561). การบริหารเชิงกลยุทธ์ตามหลักสัปปุริสธรรม ๗ ในโรงเรียนมัธยมสงฆ์ นครหลวงเวียงจันทน์ ประเทศสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว. วิทยานิพนธ์ พธ.ม. (การบริหารจัดการคณะสงฆ์). พระนครศรีอยุธยา: บัณฑิตวิทายาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย