THE STUDENT ACTIVITIES ADMINISTRATION ACCORDING TO THE FOUR BALA BY EDUCATIONAL INSTITUTION ADMINISTRATORS IN THE SPECIAL EDUCATION ADMINISTRATIVE BUREAU, GROUP 5
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research were as follows: 1. to study the status of student activities administration according to the Four Bala by educational institution administrators in Special Education Administrative Bureau, Group 5; 2. to study student activities administration according to the Four Pala by educational institution administrators in the same bureau; 3. to propose guidelines for student activities administration based on the Four Bala for educational institution administrators in Special Education Administrative Bureau, Group 5. This mixed-methodology research involved data collection through questionnaires. The study population included school administrators, teachers, and educational staff from the Special Education Administrative Bureau, Group 5, with a sample size of 155 participants. Data analysis utilized frequency, percentage, mean, and standard deviation.
The research results were as follows:
- The overall performance of educational institution administrators in the Special Education Administrative Bureau, Group 5, was at the highest level. When considering specific aspects, all were at the highest level, ordered from highest to lowest average: student health services, student activities, student support systems, life skills, and student behavior control and discipline.
- Student activities administration according to the Four Bala by school administrators in the Special Education Administrative Bureau, Group 5, was also at the highest level. When considering specific aspects, the order from highest to lowest was: student activities according to Viriya-Bala, student health services, life skills according to Sangaha-Bala, behavior control and discipline according to Anavajja-Bala, and student support systems according to Paññāanna-Bala.
- Guidelines for student activities administration according to the Four Bala for educational institution administrators in Special Education Administrative Bureau, Group 5, included: Student Support Systems according to Paññā-Bala: select knowledgeable individuals for the task, plan organizational structures, support and track individual students, perform student screening, and prevent and resolve student issues; Behavior Control and Discipline according to Anavajja-Bala: develop understanding, encourage successful task completion, promote knowledge, and set a positive example; Student Health Services according to Saṅgaha-Bala: provide health services to maintain student health, utilizing educational personnel with specialized knowledge; Life Skills according to Saṅgaha-Bala: promote student development in necessary skills, academic skills, vocational skills, and life skills, so that students can pursue a career after graduation; Student Activities according to Viriya-Bala: create opportunities for students to demonstrate their talents and skills in various forms during important school or external events, develop strong morale and encourage courageous decision-making and creativity, coordinate planning with teachers and student councils to foster activities that combine moral knowledge with creative expression, analyze, evaluate, and promote the outcomes to encourage skill development and experience within the school.
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2550). แนวทางการกระจายอำนาจการบริหารและการจัดการศึกษาให้คณะกรรมการสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาและสถานศึกษาตามกฎกระทรวง กำหนดหลักเกณฑ์และวิธีการกระจายอำนาจการบริหารและการจัดการศึกษา พ.ศ. 2550. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย จำกัด.
กระทรวงศึกษาธิการ. (2554). พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2552 แก้ไขเพิ่มเติม (ฉบับที่ 2) พ.ศ. 2545 และ (ฉบับที่ 3) พ.ศ. 2553. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์องค์การรับส่งสินค้าและพัสดุภัณฑ์
ณัชช์ฑราณีย์ศรีปานนาค. (2554). บทบาทผู้บริหารโรงเรียนและคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของนักเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรีเขต 2. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการบริหารการศึกษา. นครปฐม: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.
บุญชม ศรีสะอาด. (2556). การวิจัยเบื้องต้นฉบับปรับปรุง. พิมพ์ครั้งที่ 9. กรุงเทพมหานคร: สุวีรา สาส์น
พร้อมพรรณ อุดมสิน. (2544). การวัดและการประเมินผลการเรียนการสอนคณิตศาสตร์. กรุงเทพมหานคร: บริษัท บพิธการพิมพ์ จำกัด
พระครูภัทรธรรมคุณ. (2554). การศึกษาภาวะผู้นำของผู้บริหารการศึกษาตามหลักพรหมวิหาร 4 โรงเรียนมัธยมศึกษาในอําเภอพัฒนานิคม จังหวัดลพบุรี. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. อยุธยา: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
พระธรรมโกศาจารย์ (ประยูร ธมฺมจิตฺโต). (2549). พุทธวิธีบริหาร. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
ราตรี นันทสุคนธ์. (2555). หลักการวัดและประเมินผลการศึกษา. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพมหานคร: จุดทอง
วสิษฐ์พล รอบจังหวัด. (2564). บทบาทของผู้บริหารกับการปฏิบัติงานของครูในสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 8. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์มหาวิทยาลัยราชพฤกษ์, 7(1) มกราคม–เมษายน 2564, 226-240.
สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานกระทรวงศึกษาธิการ. (2563). แผนปฏิบัติการประจำปี งบประมาณ พ.ศ. 2563. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐานกระทรวงศึกษาธิการ
สำนักบริหารงานการศึกษาพิเศษ. (2560). แผนปฏิบัติการประจำปีงบประมาณ ทิศทางการจัดการศึกษา สงเคราะห์ ระยะ 5 ปี (พ.ศ. 2560-2564) ของ สศศ.สพฐ.
Rovinelli, R. J., & Hambleton, R. K. (1977). On the use of content specialists in the assessment of criterion-referenced test item validity. Dutch Journal of Educational Research, 2(1977), p 49-60.